Yunan

28 januari 2013 - Kunming, China

We zijn nu in de provincie yunan, ook wel de mooiste provincie van China genoemd, en het landschap is ook echt adembenemend! we zijn begonnen in de stad Lijiang, een stad met een heel mooi oud centrum. Het is erg toeristisch, en in de zomer zal het er waarschijnlijk verschrikkelijk druk zijn, maar in de winter konden we lekker rondslenteren en alles op ons gemak bekijken. Overal zijn leuke winkeltjes en restaurantjes en er hing een heerlijke ontspannen sfeer. We hadden voor het eerst een echt vakantiegevoel: geen verschrikkelijke kou en lange wandeltochten meer, maar een heerlijk zonnetje en niks anders te doen dan lekker eten en souveniers kopen.

De volgende dag zijn we naar de Tiger Leaping Gorge geweest en dat hadden we een beetje onderschat. We dachten dat we er naar toe konden gaan en gewoon een beetje konden rondlopen, maar het was een ontzettend zware tocht. We zijn helemaal naar beneden naar de rivier toe geklommen en weer terug. Het was een heel stijl en niet echt veilig pad, als je viel viel je ook meteen in de afgrond. Het is leuk om een keer zoiets gedaan te hebben, maar ik denk dat een keer in mijn leven wel genoeg is.

Na dit avontuur hebben we de trein naar Dali genomen. Een stad die mooi is om gezien te hebben, maar waar verder niet zo veel te doen is. Er is ook een oud centrum, maar na Lijiang viel dat een beetje tegen. In Dali blijven veel backpackers voor een langere periode hangen, dus er hing een heel relaxte sfeer en behalve chinese restaurants waren er ook veel westerse restaurants en bars. We hebben 's middags dus lekker op het terras in de zon kunnen zitten.

De volgende dag zijn we naar Kunming vertrokken, de hoofdstad van de provincie. Daar hadden we helaas niet zo'n warm welkom. Hongerig en moe kwamen we uit de trein, maar geen een taxichauffeur wilde ons naar ons hostel brengen. Om de een of andere reden wilden ze er gewoon niet naar toe en we weten nog steeds niet waarom niet. Gelukkig vonden we uiteindelijk een bus en een aardige man die wist waar ons hostel was en met ons meeliep.
Vanuit Kunming zijn we naar het Stenen Bos geweest, heel indrukwekkend. Het is een verzameling van rotsen die door water zijn uitgesleten waardoor er allemaal boomachtige vormen zijn overgebleven.

stoneforest          stoneforest

Nu zijn we vandaag nog een dag in Kunming en vanavond vertrekken we dan naar de volgende provincie: Guanxi, dat wordt weer 19 uur in de trein zitten. Het is gek zoals mijn idee van afstanden totaal veranderd is, een rit van 10 uur zie ik nu echt als een kippeneindje :-)

1. Jeannette:
    28 januari 2013
    ha langeafstandsreizigster Marte and friends,

Wat een spannende koude maar ook allesomvattende indrukken om te lezen, laat staan om het echt mee te maken.
    Jeannette