Guanxi

25 februari 2013 - Guanxi Township, Taiwan

In de provincie Guanxi zijn we begonnen in de stad Guilin. Vanuit Guilin wilden we een tocht maken naar de rijstvelden en we hadden een tour geboekt bij ons hostel. We konden kiezen uit de Chinese tour die alleen naar de rijstvelden ging, of de Engelse tour die ook een stop zou maken bij het dorp  van de Langharige minderheid, een lunch zou krijgen daar en een extra stop bij winkels zou maken en natuurlijk twee keer zo duur was. Dat leek ons allemaal een beetje onnodig, dus we kozen voor de Chinese tour (konden we meteen ons Chinees oefenen!).

De volgende ochtend bleek het echter een typische Chinese orginisatie zijn en werden de twee groepen gewoon bij elkaar gegooid. Wat als gevolg had dat de groepsleider ons natuurlijk de hele tijd probeerden te overtuigen om meer te betalen zodat we toch mee konden doen aan de andere activiteiten en de show van de Langharige Minderheid konden zien. De Langharige minderheid is een minderheid waar de vrouwen heel lang haar hebben. Ze wonen nu in een dorp dat zo'n 70 jaar oud is en dat denk ik zwaar door de overheid gesubsideerd is, niet echt authentiek dus. Voor de toeristen voeren ze een dansshow op en verkopen ze souveniers, niet heel interessant. Wij besloten het dus over te slaan, dus opeens hadden we twee en een half uur over om het "dorp" te bekijken. Daarna was er een lunch voor de Engelse groep, waar wij dus ook alleen naar mochten kijken en daarna gingen we eindelijk naar de rijstvelden.

De rijstvelden waren al het wachten wel waard. We zijn naar de Dragons's backbone /龙脊 rijstvelden geweest (sorry ik weet niet hoe we deze in het Nederlands noemen). Het was helaas een beetje mistig, maar toch nog prachtig. En gelukkig hadden we die dag een reisfotograaf ontmoet die met ons mee reisde en de foto's voor ons een beetje opgefleurd heeft.

rijstvelden guilin

De volgende dat hebben we van Guilin een boottocht gemaakt over de Li richting Yangshuo en dit was een van de mooiste dingen die ik ooit gedaan heb. Het omliggende Karst gebergte is zo mooi!

Karst gebergte, Yangshuo

Yangshuo zelf is ook een heel fijne stad. Niet zo groot en met een heel gezellig centrum. En het feit dat er rondom en in de stad overal kleine bergjes opduiken maakt het landschap heel bijzonder.

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar de Moonhill gefietst, van waar we een heel mooi uitzicht hadden over de stad. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: het landschap was zo mooi!!!! Het was echt een geweldige dag.

Yangshuo

Vanuit Yangshuo zijn we met de trein naar Sanya gegaan. Sanya is vooral bekend als een tropisch vakantieoord. Het bestaat uit palmstranden en hotels en het was heerlijk! Het was ontzettend warm en we waren natuurlijk allemaal meteen verbrand, maar het was zo fijn zijn om even een paar dagen in de zon te zijn en helemaal niks te doen. Er zijn geen bezienswaardigheden in Sanya dus we konden echt niks anders doen dan op het strand liggen. De Chinezen hebben wel een heel ander idee van een strand vakantie dan wij. Zo zien zij het liefst zo weinig mogelijk zon; ze dragen geen bikini's of zwembroeken, maar hele zwempakken en verder smeren ze zich in met zonnebrand creme met whitener om te voorkomen dat ze bruin worden. Daarnaast hebben ze de neiging om op het strand een heel tentenkamp te bouwen waar ze dan onder een afdak gaan zitten, zonder de zee of de zon ook maar te kunnen zien.

Vanuit Sanya wilden we eigenlijk nog verder reizen, maar omdat Chinees nieuwjaar dichter bij kwam bleek het onmogelijk nog treinkaartjes te krijgen. Rond die tijd reizen alle Chinezen namelijk richting hun familie dus is het ontzettend druk op de spoorwegen. We hebben toen dus maar besloten om terug te vliegen naar Beijing en daar Chinees nieuwjaar te vieren..

1. Jeannette:
    25 februari 2013
    Nou lieve nicht
    op al die plekken ben ik ook geweest en nog steeds zijn deze prachtige rijstvelden en bergen en de Li op mijn netvlies onvergetelijk dat jij daar nu ook gestaan hebt.