Datong (大同)

2 mei 2013 - Datong, China

We hadden weer een paar dagen vrij dus toen ben ik met wat vriendinnen naar de stad Datong geweest. Datong ligt zo'n zes uur van Beijing vandaan en het was de hoofdstad van de noordelijke Wei dynastie (396-534). Iets buiten Datong is het hangende klooster. Dit klooster is tegen een bergwand aan gebouwd en hang daar nu al een paar honder jaar. Het is echt een ongelofelijke constructie: heel hoog en heel smal en als je er op loopt heb je het gevoel dat het elk moment naar beneden kan storten...

.Het hangende klooster, Datong    Het hangende klooster

Ook in de buurt van Datong liggen de Yungang grotten, deze waren echt heel indrukwekkend. Het is een verzameling van losse groten en in elke grot zijn heel veel beelden uitgehouwen. Sommige beelden waren heel groot, andere maar een paar centimeter hoog, maar geen wand was leeg gelaten. Helaas waren veel beelden door de wind erg verweerd, maar een aantal zijn gelukkig heel goed bewaard gebleven. Echt ontzettend mooi.

Yungang grotten     Yungang grotten

We zijn natuurlijk ook Datong zelf in geweest, wat een beetje een gekke stad is. Overal wordt gebouwd en verrijzen flats uit de grond (niet eens heel lelijk), maar behalve aan moderne gebouwen is de stad ook hard aan het werk aan het herbouwen van het oude stadscentrum. De nieuwe, oude stadsmuur staat er al   en ook binnen de stadsmuren zijn veel nieuwe gebouwen in oude stijl al voltooid, maar alles staat nog leeg. Het enige wat nog echt oud is is een tempel en de Drum Tower (de Drum Tower werd vroeger in China in combinatie met de Bell Tower gebruikt om de tijd aan te geven).

Datong was erg leuk en ik was precies op tijd weer terug om koninginnendag te vieren op de Nederlands ambassade. De dresscode was koningsblauw:

Koninginnendag

Het was een heel leuk, heel Nederlands feest. Met een leuke band en natuurlijk bitterballen, haring en boterhammen met kaas. Ik had echt even het gevoel weer in Nederland te zijn! Het was daarna ook best een beetje gek om de ambassade uit te lopen en opeens weer in China te zijn.

In China hebben mensen trouwens meestal niet zomaar een paar dagen vrij. Vrij zijn in China betekent over het algemeen dat je het volgende weekend naar school moet of moet werken om het in te halen, arme Chinezen. Gelukkig doet mijn universiteit daar niet aan mee.